Tags

, , , , , , , , , , , , , , ,

08 november 2021

H2 = Waterstof

In deze tijd dat we allemaal groen moeten en misschien ook wel willen denken heb ik mijn bedenkingen over elektrisch rijden. We zijn best milieubewust bezig met gescheiden afval, isoleren en zonnepanelen dus dat is het niet. Het zit hem in het grotere plaatje wat bij elektrisch rijden komt kijken. En ik bemerk steeds meer in gesprek met andere mensen dat ik niet alleen denk, hoe dan?

We hebben vroeger altijd benzine gereden, en ja het is zo word ons elke dag door de media ingeprent, slecht om fossiele brandstoffen te gebruiken. Dus volgens de media is groen ofwel elektrisch rijden de toekomst. En ik denk dat als we het alleen over de auto op zich hebben dat dit waarschijnlijk de toekomst kan zijn tot we iets beters vinden.

Waar we op dood lopen in het elektrisch rijden is de infrastructuur die volgens ons gewoon niet mogelijk is met de huidige staat van ons stroomnetwerk in Nederland en de manier waarop we graag willen parkeren met onze trots, pal voor de deur.

Het eerste probleem is nu al plek om de auto te parkeren. Hier bij ons in de straat hebben ze voor elk huis anderhalve parkeerplaats gecreëerd. Maar de meeste mensen hier zijn tweeverdieners en dus staan er minimaal twee auto’s voor de deur. Maar in de loop van de tijd met de woningnood zijn kinderen veel langer thuis en dus hebben die ook een auto in de straat. We kunnen hier rustig zeggen dat er gemiddeld 3,5 auto staat. Dat past natuurlijk geheel niet en dus staan er vaak twee auto’s voor de deur en een a twee op de stoep er voor.

We kunnen rustig zeggen dat het in dit dorp vol staat met auto’s. Een deel daarvan is nu elektrisch en daar hebben ze aan het einde van de straat twee palen voor vier auto’s gezet. De nieuwe elektrische auto’s zijn breder dan de brandstof auto’s en de plekken zijn gemaakt voor Mini Cooper. Dit betekent dat, en neem van ons als ervaringsdeskundige, maar aan, je er geen vier kunt neerzetten. Duidelijk is dat de elektra rijder het niet zo nauw neemt met of er nog iemand naast kan staan.

Denk je nu eens in dat iedereen een elektrische auto heeft. Dan moet er dus voor elke twee woningen een laadpaal staan. Op zich zou dit natuurlijk kunnen maar het is geen gezicht en die auto’s die nu op de stoep staan van de kinderen kunnen er dan niet meer staan. Maar ook daar is natuurlijk een oplossing voor, inductie laden. Zoals nu al telefoons worden opgeladen kunnen in principe ook auto’s worden geladen. We integreren onder de grond inductie platen en als een auto er boven staat kan deze worden geladen. Top, maar hoe zorg je er voor dat niet twee auto’s worden geladen door dezelfde plaat of hoe reken je af. Afijn, dat is nog op te lossen.

Waar het werkelijk op vast gaat lopen is de enorme spanning die nodig is om dit te doen. Ik weet niet of je de laatste tijd een beetje bezig hebt gehouden met hoe ons elektriciteitsnet er voor staat, maar dat is echt abominabel slecht. En de kabels zouden spontaan ontbranden en de straat uit komen als we deze hoeveelheid energie door de nu bestaande oude kabels zouden sturen. We lopen eigenlijk een dertig aa veertig jaar achter in het moderniseren van het net in de grond.

Ik denk dat als we werkelijk allemaal elektrisch gaan rijden en we tellen de auto’s in Nederland maal het vermogen wat nodig is om te blijven rijden dat de kabels misschien wel tien keer zo dik moeten worden om het te transporteren. Zover ik begrepen heb mogen er vanaf 2030 geen elektrische auto’s meer uit de fabrieken rollen en vanaf 2050 niet meer verkocht worden. Wat dan nog benzine rijd, doet dat tot het stopt en dan is het klaar.

Dit betekend at Nederland een kleine dertig jaar heeft en dan moet het nieuwe net klaar zijn en werken. Ik moet je eerlijk vertellen dat de netbeheerders nu al problemen hebben in sommige delen van het land om nieuwe bedrijven aan te sluiten omdat er geen plek meer is op het net. En dat zonnepanelen soms op afstand worden uitgezet om piekvorming te voorkomen. Ik zie het niet gebeuren of iemand moet een geweldig plan hebben, heel veel geld gaan investeren en dan ook nog de manschappen vinden die het gaat aanpassen.

Ik denk dat we serieus moeten gaan kijken naar alternatieve brandstof die een simpele infrastructuur nodig heeft zoals het bestaande LPG (gas) of nog beter waterstof. Je moet weten dat met een kleinde aanpassing waterstof gewoon door het huidige gasnetwerk kan worden vervoerd. En dit heeft niets met auto’s te maken, maar de huidige cv-ketels met een kleine aanpassing waterstof kunnen verbruiken om woningen verwarmen.

** Genoten van deze column? Doe een donatie om deze site te kunnen onderhouden¡