Tags

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

17 September 2021 – Review

14-inch IPS – 2K Resolution – 3:2 Aspect ratio Intel quadcode 2.7 Ghz

Bijna een week geleden ontving ik mijn Chuwi laptop via Bol.com van de Nederlandse vertegenwoordiger Worthumb.com. Ik heb voor ik deze kocht heel wat onderzoek gedaan voor een vervangende laptop. De laptop moest mijn vijf jaar oude Acer R11 Chromebook vervangen. En alhoewel een Chromebook een heerlijk snel ding is blijken de laptops van tegenwoordig behoorlijk in de buurt te komen of beter voor eenzelfde prijs. De buitenkant is aluminium en de binnenkant deels ook kunststof.

Voor de duidelijkheid, ik word (nog niet) gesponsord of betaald voor deze review. Het is een eerst observatie.

Scherm 2K IPS

Laat ik beginnen met het scherm. Een 2K IPS scherm wat strak en mooi is. Er is bijna geen rand dus de 14 inch is bijna gelijk aan de grootte van mijn oude Chromebook van 11 inch. De duurdere laptops krijgen tegenwoordig weer een verhouding 3:2 en al is dit geen dure laptop de verhouding is er wel. De 2K heeft een 2160 x 1440 pixel verhouding wat film kijken plezierig maakt. Deze gezamenlijke verhouding is ook net even lekkerder werken met office programma’s. Mijn scherm staat op ongeveer 30% lichtsterkte en dat is al goed leesbaar.

Processor J4125 2.7GHz

Over een processor kun je eindeloos debatteren, maar het voornaamste is waar ga je een laptop voor gebruiken. Omdat ik van een Chromebook af kom lijkt me duidelijk dat ik een vervangende laptop niet voor gamen gebruik. Sociale media, Ms Office, digitale krant, bloggen, Signal, mail dat zijn de hoofdzaken. Ik ben vanuit mijn Chromebook gewent al mijn werk online te doen dus software installeren is bijna nul. In de Chuwi zit een Intel J4125 die standaard tussen de 2 en 2.7GHz draait als quadcore en 4 threads. Dit is echt ruim voldoende voor wat ik er mee doe. En deze processoren zijn zuinig met energie. Samen met de scherminstelling haal ik rond de 6 a 8 uur uit een volle accu gelijk aan mijn Chromebook. UHD 600 op 750MHz.

Geheugen 12Gb DDR4x

Het geheugen is 12GB DDR4x 2133MHz van Samsung want dat is de enige die dit type maakt. Dit maakt ook dat je meerdere bewerkingen tegelijkertijd kunt doen zonder dat de laptop bevriest of hapert. Alles draait soepel door omdat een klein deel van dit geheugen ook gebruikt word voor diverse onderdelen in de hardware.

Opslagruimte 256Gb SSD

In de laptop zit een fijne 256Gb SSD SATA M2 die ruim voldoende is om mee te werken en extra eigen software op te slaan. Ik heb nog 196Gb over na de voorgeïnstalleerde windows 10 home, Bitdefender antivirus, Ms Office 2019 en 1Password. Er is dus voor de standaard software ongeveer 40Gb gebruikt. En nogmaals ik sla op in de cloud welke mijn Synology NAS is dus meer heb ik niet nodig.

Draadloos

De wifi is zowel 2.5GHz\5GHz a/ac/b/g/n wifi 6 en Bluetooth 5.1 Super stabiel en snel. Ik draai thuis ac en van de 100\30Mbps haal ik gemiddeld 90\30Mbps met het wereldwijde web. In huis zit ik vast aan mijn TP-Link Deco M5 Mesh systeem en haal in naar mijn NAS rond de 180Mbps.

Poorten en knoppen

Als je veel ouderwetse bedraadde randapparatuur hebt dan kom je in de problemen want de laptop is gemaakt voor draadloos gebruik met een minimum aam poorten. Je vind natuurlijk een 3.0 USB-poort en een allround volwaardige USB-C poort. Er is een 3.5 mm audiojack en een Micro SD-lezer. Er is ook een M.2 x2 slot. Maar dan heb je het wel gehad. Zelf heb ik er niets aan hangen. Muis gaat via BT en de printer via wifi. Ik heb er wel een 16Gb microsd kaartje in voor downloads en opslag die tijdelijk zijn. Zoals ik al vertelde, niets op de laptop zelf.

Overige

Er is een volwaardig qwerty toetsenbord met grote toetsen backlight. Ook het trackpad is groot en werkt snel en soepel. Er zit een 38Wh batterij in welke dus zeer netjes presteert. Een 1 megapixel camera boven het scherm welke prima beeld geeft voor video\chat als Skype en Teams. Er zitten 2 speakers weggewerkt aan de onderkant en een digitale mic.

In de doos

1 x Notebook – 1 x Lader met EU-stekker – 1 x handleiding \ garantie.

Helpdesk support

Ik had een paar vragen tijdens installatie die snel en vriendelijk werden beantwoord via de mail. Ik kan niet anders dan zeggen dat zover ik het nodig had er goed gereageerd werd op mijn vragen in het Nederlands. Het kantoor van Chuwi Nederland zit dan ook in Amsterdam en is bereikbaar via whatsapp en onder nummer 020 – 845 25 91

Update 17 oktober 2021, mijn ervaring een maand later.

Na een maand op het laptop te hebben gewerkt kan ik we een aanname doen dat het een juiste koop is. De laptop gebruik ik voor Google, agenda, email, kranten lezen, sociale media en winkelen. Op de laptop heb ik Ms Office 2019 geïnstalleerd welke vlot en zonder haperingen werkt. Met de LT en de Nimbus plug-in er naast kan ik webmatig prima werken. Hij zit verbonden met mijn Android telefoon waardoor ik geen kabels meer nodig heb om data en foto’s over te zetten. Ook zit hij vast aan mijn Synology NAS zodat wat ik doe, opslaat op mijn nas in plaats van op de laptop zelf. Dit heeft als voordeel dat mocht hij stuk gaan er geen data van mij verloren gaat.

De accu of noemen we het batterij gaat ruim zes uur mee in een lage schermstand en batterijbesparing aan. Ik hou toch al niet van dat felle licht van een scherm dat wekt hoofdpijn op. Bij film kijken als Netflix of Prime kun je het scherm aanpassen aan je wensen. De AC wifi 5Ghz zorgt er voor dat je films soepel spelen. Ik heb hier een 100\30 lijntje van Tele2 en ik haal snelheden ruim 95\30 dus bijna geen verlies.

Opstarten vanuit de uitstand neemt ongeveer dertig seconden in beslag en vanuit slaapstand\hybernation ongeveer vijftien seconden. Ja een Chromebook is iets sneller maat het ontloopt elkaar nu wel heel weinig. En dat was toen een van de redenen dat ik voor een chromebook koos.

Beveiliging is iets waar ik zelf voor kies, ik ben nog steeds niet tevreden over het functioneren van de Microsoft Windows Difender beveiliging. Ik heb daar mee geprobeerd te werken, maar zag al meteen dat er op sommige punten tekort schoot. Ik draai voor beveiliging AVG free editie samen met de AVG-plug-in voor Chrome. Ik gebruik de bijgeleverde browser Edge niet omdat sommige plug-ins daarmee niet werken en de belangrijkste 1PassWord ook niet. Daarnaast gebruik ik de Chrome plug-ins HTTPS:// everywhere en uBlock Origin. Deze combi hebben al een paar sites geblockt die troep mee je laptop op sturen. Linkjes vanuit mails van gerespecteerde organisaties die meer van je willen weten en op je computer willen plaatsen dan nodig.

Aan de onderkant zitten twee sleuven voor geluid. Het geluid is prima in orde maar de plaats van de speakers is wat onhandig als de laptop op schoot ligt want dan drukt het soms de sleuven dicht. Verder is er nog een rooster waar een fan draait voor koeling. Deze is bijna stil maar er komt wel warmte uit wat je na een uurtje op schoot wel voelt. Achter het scherm scharnier zit ook nog een inlaat van lucht maar die moet je echt zoeken.

Het toetsenbord QWERTY is verlicht wat er in donkere momenten voor zorgt dat je de toetsen goed kunt zien. Dit hadden mijn vorige computers niet en is wel een fijne bijkomstigheid. De trackad is iets groot waardoor je soms met je had er op rust als je met je vingers er over heen gaat. Dan weet deze even niet wat je bedoeld en doet hij niets. Dus ik moet even aanleren mijn hand iets meer naar rechts te leggen. Deze gewoonte komt van mijn kleinere Chromebook, maar daar kan ik heel goed mee leven.

**** Mijn eindoordeel is na een maand elke dag gebruiken vier van de vijf sterren.

Dit komt doordat de laptop maar een USB-poort heeft en ik gemerkt heb dat ik er soms twee zou kunnen gebruiken. Maar dat is een bewuste keuze geweest. Het moest mijn chromebook vervangen en geen zware gebruikers laptop worden.

** Genoten van deze column? Doe een donatie om deze site te kunnen onderhouden¡